Atrial fibrillation during pregnancy: a 9-month period with limited options

Herzschrittmacherther Elektrophysiol. 2021 Jun;32(2):158-163. doi: 10.1007/s00399-021-00751-w. Epub 2021 Apr 6.

Abstract

Pregnancy is a physiological condition with reversible hemodynamic, neurohormonal and coagulation changes to the maternal body during this 9‑month period. The occurrence of atrial fibrillation (AF) is altogether rare among pregnant women, but necessitates immediate treatment und further work-up. Despite numerous pharmacological and invasive therapeutic modalities for AF in non-pregnant patients, very few options are considered safe enough for the fetus and the mother during pregnancy. Commonly used medications such as beta blockers, calcium channel antagonists, antiarrhythmic drugs and anticoagulation therapy must be carefully individualized according to the week of gestation and possible underlying comorbidities of the mother, thus highlighting the importance of an interdisciplinary evaluation by a cardiologist and a gynecologist. The current review summarizes the existing knowledge and treatment options for AF in pregnancy and suggests a simplified algorithm for this clinical constellation.

Die Schwangerschaft ist eine 9‑monatige physiologische Phase, die mit reversiblen hämodynamischen, neurohormonellen und hämostaseologischen Veränderungen des mütterlichen Körpers einhergeht. Vorhofflimmern (VHF) ist zwar insgesamt eine seltene Erkrankung bei schwangeren Frauen, erfordert jedoch eine schnelle Behandlung und weitere Abklärung. Für nichtschwangere Patientinnen stehen zahlreiche medikamentöse und invasive Behandlungsoptionen zur Verfügung; dagegen sind die Möglichkeiten bei schwangeren Frauen hinsichtlich der Sicherheit von Mutter und Fetus stark limitiert. Häufig verwendete Medikamente wie Betablocker, Kalziumkanalblocker, Antiarrhythmika und Antikoagulanzien müssen sehr vorsichtig und individualisiert gegeben werden; zu berücksichtigen sind dabei die aktuelle Schwangerschaftswoche und mögliche Komorbiditäten. Das unterstreicht die Notwendigkeit der interdisziplinären Evaluation durch einen Kardiologen und Gynäkologen. Die vorliegende Übersichtsarbeit fasst den aktuellen Wissensstand und die Behandlungsoptionen bei VHF während der Schwangerschaft zusammen. Des Weiteren wird ein vereinfachter Algorithmus für diese klinische Konstellation präsentiert.

Keywords: AF; Antiarrhythmic drugs; Anticoagulation; Fetal growth; Maternal body.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adrenergic beta-Antagonists / therapeutic use
  • Anti-Arrhythmia Agents / therapeutic use
  • Atrial Fibrillation* / diagnosis
  • Atrial Fibrillation* / drug therapy
  • Calcium Channel Blockers / therapeutic use
  • Female
  • Humans
  • Pregnancy

Substances

  • Adrenergic beta-Antagonists
  • Anti-Arrhythmia Agents
  • Calcium Channel Blockers